zondag 7 december 2008

De column van Javier de Fresnos


Containers
Economisch gezien zal het best goed nieuws zijn: de uit­breiding van de containerterminal aan deWaal, bij de monding van het Maas-Waalkanaal. Of de bewoners van Nijmegen-West blij zullen zijn met de investeringen in een grotere loskade is maar de vraag.
Al jaren vreest West de komst van de nieuwe Stadsbrug. Nie­mand die precies weet wat die brug met het verkeer op de Energieweg, Waterstraat, Industrieweg en Marialaan gaat doen, maar dat het erg druk gaat worden is zeker. Volgens het Nijmegen- Oost college dat hier regeert valt de toename van de vervuiling straks best mee. Maar feit is dat de meest voorzichti­ge ramingen uitgaan van 50.000 voertuigen per etmaal over de Stadsbrug. Voertuigen die allemaal dus via genoemde wegen aan- en afgevoerd worden.
Alle mooie onderzoeken en experimenten met fijnstofbestrij­ding ten spijt zal de luchtkwaliteit in het toch al ongezonde West weer een vreselijke knauw krijgen.
En dan nu de uitbreidingsplan­nen van Binnenlandse Container Terminals Nederland aan de Waal. Volgens de berichten wor­den daar in 2009 88.000 contai­ners verwerkt. In 2020 moeten het er 230.000 zijn. Voor wie moeite heeft met rekenen even een sommetje. Als de contai­ners na het lossen allemaal via vrachtwagens worden afge­voerd, zijn er voor 88.000 containers minimaal 44.000 vracht­wagens per jaar nodig. uitgaande van twee containers per vrachtwagen. Bij 230.000 containers heb je het over minstens 115.00 vrachtwagenritten per jaar. Dat zijn dus 315 vrachtwa­gens per dag. Of 442 vrachtwagens per werkdag. Benieuwd hoe dit nu weer aan de bewoners vanWest wordt uitgelegd.

Geen opmerkingen: