zaterdag 11 oktober 2008

De column van Javier de Fresnos


Goedemiddag, met de gemeente Nijmegen. Kan ik u ergens mee helpen?
'Eh, ook goedemiddag. Inderdaad kunt u mij mis­schien helpen. Ik rijd net vanaf Beek naar Nijmegen en wil over deWaalkade. Nu sta ik daar, maar is de kade afgesloten in verband met de kermis’.
Ja, en wat is daar mis mee?
‘Nou niets, maar ik weet pas dat de kade is afgesloten op het moment dat ik voor de hekken sta. Vanaf de Ubbergseweg tot aan de afsluiting staat er nergens een waarschuwing. En nu moet ik draaien en een enorme omweg maken. Dat is toch niet handig?’ Meneer, de afsluiting staat niet eerder dan op de kade zelf aangege­ven, omdat deWaalkade nu eenmaal geen doorgaande route is.
‘Geen doorgaande route? Hoezo niet? Het is toch gewoon de snelste manier om van A naar B te komen voor mij!’ Meneer, dat zal wel, maar de snelste manier is in de stad gewoon de fiets nemen. Probeer dat eens.
‘Man, hou op. Ik wil niet fietsen. Ik woon in Kranenburg!’ Ja, daar kunnen wij niets aan doen. Wie gaat er dan ook in Kra­nenburg wonen?
Bovenstaande conversatie vond deze week echt plaats. Een collega die belt met een ambtenaar met een zeer normale en gerechtvaardigde vraag, wordt op deskundig GroenLinkse wijze (‘ ga toch fietsen’) het bos inge­stuurd.
Onderwijl staan de automobilisten ’s ochtends, als de kade wel open is, nog steeds eindeloos stil voor een volkomen zin­loos verkeerslicht. Milieuridder en verkeerswethouder Jan van der Meer: doe er wat aan!

Geen opmerkingen: