Waarom profiteert Enschede zo veel van het Duitse achterland en Nijmegen zo weinig? Waarom wrijft de Enschedese middenstand in de handen met 20% Duitse klanten en heeft Nijmegen net 1 %? Waarom wordt het steeds drukker in de binnenstad van Kleve? Waarom reageerde de Nijmeegse politiek zo lauw toen Ryan Air dreigde te vertrekken vanaf Weeze Airport? Waar blijven de echt grote iniatieven samen met de buren op te trekken? Nijmegen heeft beter te doen, Nijmegen snurkt liever.
Al het goede wordt u toegeworpen, zo stelt een lezer op de website van De Gelderlander, alleen snappen wij dat in Nijmegen en de regio nog niet. Deze stad heeft een perfecte ligging aan de Waal, één van de drukst bevaren binnenwateren in de wereld, maar doet amper wat voor de binnenvaart. Wij hebben in potentie uitstekende verbindingen met het Duitse achterland en liggen precies tussen 2 van de dichtsbevolkte gebieden en economisch belangrijkste gebieden van Europa, maar de wegen lopen dood op de grens, een bussluis bij Kranenburg en een weiland ergens halverwege Kranenburg en Kleve.....
Er ligt een spoor dat al een kleine 20 jaar ligt weg te rotten. Die onmogelijke grensovergang bij Wyler wordt met de dag drukker, terwijl er een station is in Kranenburg waar perfect een Parkeer- en Reisterrein aangelegd kan worden.
Op nog geen vijftig kilometer ligt een goede luchthaven met enorme potentie. Vlak over de grens heb je musea en cultuur waar onze musea en culturele instellingen veel meer mee samen zouden kunnen werken dan er nu gebeurd. Nijmegen zou voor het Niederrheingebied kunnen zijn wat Enschede is voor het Münsterland. Dat zou pas echt zoden aan de dijk zetten qua werkgelegenheid. Ondertussen zien wij amper Duitsers die geld uitgeven in Nijmegen, bouwen we de de Waalsprong en de Betuwe vol en verliezen daarmee waardevolle open natuurgebieden. Bovendien is het sneller, goedkoper en gemakkelijker om de verbindingen vanuit Duitsland naar Nijmegen te verbeteren dan een paar brugger over de Waal erbij te bouwen. Om de hoek in Kleve in een sterk vergrijzend gebied, waar de economie in de afgelopen 25 jaar harde klappen heeft gehad is behoefte aan nieuwe economische activiteiten, nieuwbouw en veel nieuwe inwoners. Alleen daarom zouden wij al blij moeten zijn met de luchthaven in Kleve. Hoe meer mensen in dat gebied het goed gaat hoe beter dat ook voor ons is.
Nijmegen heeft enorm veel potentie en nog meer kansen. Er zijn maar weinig steden in Nederland met de onderwijsstructuur, de ligging en mogelijkheden van Nijmegen. Wat zonde dat wij dat -in een zorgelijke economische periode als vandaag- laten liggen.
Begin juni zijn er Europese verkiezingen, verkiezingen die bij veel Nederlanders een ver van hun bed show vormen omdat volkomen aan hen voorbij gaat wat Brussel doet en/of nalaat, maar daar waar wij Europa echt dicht bij de mensen kunnen brengen laat onze overheid het afweten. Jammer, heel jammer......
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten