maandag 21 juli 2008

Ingeblikt


De opmerkingen over de profiteurs van de zomerfeesten uit de mond van directeur Wim Smids van het ACBN zijn onderne­mer Sylvio van Dongen in het ver­keerde keelgat geschoten. „Ik ben geen profiteur, ik verkoop al 22 jaar elke dag die ik open ben, bier vanuit mijn winkel. Waarom zou ik dat dan niet mogen doen met de Vierdaagsefeesten?”, zegt de ei­genaar van de Spar-winkel aan de Lange Hezelstraat.
Directeur Smids van de organisa­tie van de Vierdaagsefeesten zei in de Gelderlander van gisteren dat hij zich ergerde aan ondernemers die, zonder dat ze pacht of preca­rio betalen, wel profiteren van de enorme aantallen mensen die op de been zijn. Hij doelde specifiek op winkeliers die vanuit hun win­kel goedkope blikjes bier verkoch­ten.
„Iemand die een terras neemt, kiest daar zelf voor. Ik verkoop ge­woon vanuit mijn winkel, net als elke dag van het jaar. Wie is die meneer Smids eigenlijk dat hij mij verbiedt om mijn werk te doen?”
Van Dongen vindt dat hij op zijn eigen manier een steentje bij­draagt aan de gastvrijheid van Nij­megen. „De gewone man kan bij mij een blikje bier kopen tegen een redelijke prijs.” Toch fijn, als ondernemers zo meeleven met de portemonnaie van de gewone man. En ook nog eens 32.000 ingeblikte pilsjes van de hand doen in naam van de gastvrijheid van Nijmegen. Hartverwarmender en oprechter vind je het niet snel. Van Dongen verdient minstens een Waalbrugspeld.

Geen opmerkingen: