zondag 15 maart 2009

El mundo según Abrigo Prensa



Kan ik helpen Thom?

Een advies nodig? Kan ik U helpen? Sinds kort lopen medewerkers van Albert Heijn rond met naamkaartjes op hun blouse met deze vriendelijke, open vraag. Misschien is het een tip voor de gemeente. Mijn dochter reageerde afgelopen week heftig verontwaardigd toen ze het verhaal gelezen had van Hoessein die zijn paspoort verloren had en bij de Stadswinkel met zijn hulpvraag voor een nieuw paspoort van het kastje naar de muur werd gestuurd. Voor een nieuw paspoort had hij een vast woonadres nodig. Dat had Hoessein niet en dus werd hij niet geholpen. Hoessein kwam in een vicieuze cirkel terecht. Voor de inschrijving van een vast adres bij de gemeente moest hij zich juist kunnen legitimeren. Maar dat lukt niet zonder paspoort. Dat is jouw probleem, zei de ambtenaar. Kan ’t erger? Pas toen een raadslid zich ermee bemoeide, werd het probleem na veel gedoe opgelost. Burgemeester Thom de Graaf erkende later dat de gemeente niet adequaat heeft gehandeld. Oké, zo’n sorry is mooi, denk je dan. Maar De Graaf voegde er iets aan toe: ‘Het is ook niet handig dat die jongen zijn identiteitspapieren verliest’. Via een omweg probeert hij de schuld zo toch bij de ander neer te leggen. Maar iets verliezen kan toch de beste overkomen? Dan legt De Graaf via zijn woordvoerder vervolgens ook nog uit dat de jongen uiteindelijk niet geholpen is omdat een raadslid te hulp schoot. Volgens Thom hielp de ambtenaar omdat zij mondiger was dan de jongen.
Kan het erger? Als je maar assertief bent. Mag je een vriendelijke vraag dus negeren? Bij de AH vragen ze ‘Heeft u een advies nodig, kan ik helpen’. Gewoon hulpvaardig zijn, geen gedoe creëren. Daar draait het om. Zorg dat je 162.000 tevreden Nijmeegse klanten houdt. Dat moet de opdracht zijn voor ambtenaren. Thom moet Hoessein alsnog een bloemetje brengen.

Geen opmerkingen: