vrijdag 12 september 2008

Column door Javier de Fresnos

Nijmegen staat overal in de wereld bekend als auto-onvriendelijke stad. Geen suv meer het centrum in, eindeloze onzinboetes wegens luttele kilometers te hard rijden, bewust veroorzaakte files voor de bruggen, plannen voor tolheffing, en natuurlijk de volstrekt belachelijke hoeveelheid verkeerslichten in dit dorp. Er is ooit uitgerekend dat de dichtheid aan flitspalen en verkeerslichten nergens zo hoog is als hier. Ach ja, het is allemaal bekend, als Nijmegenaar leg je jezelf erbij neer. Je nuilt eens lekker op een verjaardag en verdringt je ergernis maar. Anders heb je ook geen leven meer. Dus sta je meestal als een soort zombie voor de verkeerslichten. Je staat stil, je weet dat je voor niets stilstaat en je weet dat je daar vooral niet bij moet stilstaan.
Alleen zo kan het gebeuren dat duizenden automobilsten iedere dag weer volsterkt apatisch blijven staan voor het meest zinloze verkeerslicht van heel Nederland: de tijdelijke voorziening op de Waalkade. Verkeer in westelijke richting, dus naar de spoorbrug, moet ter hoogte van hoogwatersteiger al weken stoppen voor een verkeerslicht dat meer op rood dan groen staat. Ogenschijnlijk staat die rode lamp er om verkeer vanaf de andere zijde vrij baan te geven.
Echter, er is geen verkeer van de andere zijde mogelijk! De Waalkade is in oostelijke richting namelijk al sinds de Vierdaagse afgesloten wegens de werkzaamheden aan de waterkering. Er staat richting het oosten meestal ook helemaal geen werkend verkeerslicht. Er staat wel een bord: verboden toegang. Wat is er toch met ons Nijmegenaren gebeurd dat we dit soort zaken nu al gelaten over ons heen laten komen? Hebben Jan van der Meer en zijn groene vrienden nu echt gewonnen?

Geen opmerkingen: