zaterdag 2 augustus 2008

De interimcolumn van Roberto Maldeno

De straat is leeg. Gisterochtend rond een uurtje of vijf werd ik wakker van buren die zo stil mogelijk hun laat­ste bagage in de auto propten en zwaar beladen weg­rolden. Ze zullen nu ergens in Spanje zijn, of Kroatië. Dat la­ten ze afhangen van het weer.Wij gaan dit jaar niet: nieuwe keuken. Het was kiezen of de­len: of eindelijk een wél werkende afzuigkap en een dito oven, of tijdelijk buitenshuis eten, in bijvoorbeeld Spanje of Kroatië.Thuisblijven heeft wel wat. Parkeren kan ik nu op loopafstand van mijn huis. Bovendien kun je in deze regio op de pof in va­kantiestemming raken. Fiets eens langs het Maas-Waalkanaal, de Maas en rond de Mookerplas naar Plasmolen. Je ontmoet dan veel landgenoten uit het noorden en westen die hier hun Spanje of Kroatië hebben liggen.Daar fietsen ze: langs de sluis in Malden. Daar liggen ze: aan el­kaar frunnikend op de oevers van de Maas. Daar staan ze: pootjebadend in de Mookerplas. Plasmolen spant de kroon.Vette jachten liggen daar in de haven van El Dorado. Een stuk of tien van boven de twee ton en eentje van vier ton die in Marbella niet zou misstaan. De kapiteins op die boten lijken ove­rigens opvallend vaak van een andere generatie dan de lady of the ship. Of het zijn vermogen­de vaders die aan de Côte de Cuijk komen plezierjachten met hun mooiste dochter, wat niet aannemelijk is. Vanaf de wal ge­niet ik mee.Ik heb een ansichtkaart gekocht en die gaat morgen op de bus, naar de buren.

Columnist Javier de Fresnos is met vakantie in Spanje, of Kroatië. Maar volgende week keer hij terug op deze plek.

Geen opmerkingen: