maandag 25 augustus 2008

Routine


Weer wat geleerd. De komst van de spoorwegpolitie blijkt een routinekwestie als een trein twee keer door rood zou hebben gereden. De altijd optimistische Veolia-directeur Van Setten zegt dat het slechts een technisch probleempje betreft. Hij is in afwachting van het rapport van de inspectie over het incident van vrijdag tussen station Nijmegen en Heijendaal, zo meldt de krant.
Hmm. Dat de verkeersleiding de trein zou hebben stilgezet. Dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de spoorwegpolitie onafhankelijk van elkaar het incident onderzoeken. Allemaal routine? Leuk voor die 100 reizigers die een uurtje vastzaten.
Ooggetuige Sjors van Beek zat in de gestrande trein pal achter de cabine van de machinist. Hij zegt dat uit gesprekken tussen machinist en zijn collega’s op te maken viel dat deze waarschijnlijk een rood sein had genegeerd. Spoorbeheerder ProRail, waaronder de verkeersleiding valt, stelt dat er een melding is gekomen dat ‘mogelijk sprake’ is van door rood rijden. Machinisten van Veolia, dat sinds eind 2006 onder meer de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) exploiteert, zijn wel vaker langs een rood sein gereden. Waarom doen ze dat eigenlijk? De inspectie onderzoekt momenteel 13 van dat soort routine-incidenten die zich voordeden van mei 2007 tot en met vorige maand. Een maand geleden wist de verkeersleiding van ProRail een botsing van twee treinen bij het Limburgse Landgraaf te voorkomen door een Veolia-trein te laten stoppen. Zo wordt alles routine.

Geen opmerkingen: