vrijdag 13 juni 2008

Leesbril

Het is het eerste logo ter wereld dat zonder leesbril niet is te snappen. Altijd Nijmegen! De halve geschiedenis van de stad is met talloze symbooltjes in de letter ‘N’ gepropt en onder meer afgedrukt op T-shirts waarmee de burgers geacht worden hun stad te promoten. Gênante situaties levert dat op in de damesmaten. Je wilt absoluut niet naar haar borsten gluren, maar ja, je moet je echt in haar logo verdiepen om er wat van te snappen. „Interessante stad, mevrouw.”
En er is alle reden om te staren en je af te vragen wat er allemaal aan symboliek is bijgesleept in die letter ‘ N’. Zien wij daar een eekhoorn? Dat moet dan het symbool zijn voor alle eikels in stad en ommelanden? Een ‘Romeinse’ helm met zo’n bos haar erop dat die van een Griek moet zijn geweest. Een glas pils én een wijntje. Dat is een makkelijke: icoon van de borrelcultuur op het stadhuis. Een mes en een vork, verkeerd om gedekt, met het mes links, want een rebelse stad is Havana nog steeds. En waar is dat Nijmeegse vervoermiddel bij uitstek: de fiets? Die ontbreekt. Gejat! Altijd Nijmegen!

Geen opmerkingen: