zondag 8 juni 2008

Uit het DAGBOEK van Anna-Maria del Campo


Voetbal op sterk water (3)

Mijn voetbal is overleden. In het glaasje dat eerst op het aanrecht stond en ik later liefdevol verplaatste naar een warm plekje voor het raam, ligt iets wat lijkt op het embryo van een teckel. Dikke buik met daaraan onbeholpen witte stompjes. Dat hadden de wortels moeten worden waarmee het jonge leven zich had verankerd in de aarde. De baby-teckel heeft het niet gered. Sterker: maakte geen schijn van kans. En het EK is pas één dag oud.
Ruim een week geleden kocht ik dit hoopje ellende. Een voetbal in een plastic potje. ‘Magic Football’ stond erop’. Uit de bal had een geluksboom moeten groeien. Ter ondersteuning van Oranje. Ik doopte de bal in water, hielp de boon die erin zat bij het ontkiemen, gaf de talisman dagelijks vier druppels water en dacht zelfs meerdere malen per dag op wisselende locaties aan mijn project. Precies zoals op de verpakking stond (dat laatste schreef het doosje niet voor, dat is moederinstinct).
Het mocht allemaal niet baten. Misschien had ik niet met een mes in de bal moeten steken toen ik de boon wilde helpen bij het uitkomen, maar andere opties waren er op dat moment niet. Wellicht had ik moeten zien dat de bruine korreltjes onderin het potje als vruchtbare grond dienden, maar dat stond nergens. De wortelscheutjes konden met geen mogelijkheid de onderste laag van het potje bereiken, gehinderd door resten voetbalschil. Niemand die zei dat je die eerst moest verwijderen.
Morgen Nederlands eerste wedstrijd. Als ik de uitgedroogde ‘Magic Football’ verdrietig bovenin de afvalemmer leg, zie ik dat op de boon die fier bovenin de boom had moeten hangen, ‘good luck’ staat. Voor 2,99 – zoveel kostte deze talisman – kun je heel veel schuldgevoel aanschaffen.

(wordt niet vervolgd)

Geen opmerkingen: