maandag 23 juni 2008

Zoek de verschilen


De één spreekt van een lookalike, de ander zelfs van pure plagiaat. Feit is dat het on­langs onthulde nieuwe Nijmeegse stadslogo als twee druppels water lijkt op een bestaand logo van het Stadsdeel Amsterdam- Noord. In beide gevallen gaat het om een ro­de hoofdletter N die is ingevuld met kleine symbooltjes. De Nij­meegse ‘merkenexpert’ Martien Heijmink heeft een website (www.mattus.web-log.nl) waarin hij opvallende gelijkenissen tussen logo’s op een rij zet. Hij schrijft: ‘Naast elkaar gezet kan ik alleen maar concluderen: dat is geen look­alike, dit is plagiaat.’ Nijmegen trok 12.500 euro uit voor de ontwikkeling van een nieuw beeldmerk plus nieuwe slo­gan, ‘Altijd Nijmegen’. Als we uitgaan van het principe dat het allemaal al was bedacht en getekend; en dat twee voor de prijs van eén hier nog heel redelijk was geweest is dat dus 6.250 te veel.
Altijd Nijmegen? Typisch Nijmegen was beter geweest.

Geen opmerkingen: