dinsdag 17 maart 2009

Sollicitatie: game, set en Mats


Oké, ze is pissed. Ze kan namelijk geen brandweervrouw worden in Nijmegen. Ze werkte al twee hele jaren bij de vrijwillige brandweer in Broek in Waterland (zie foto), maar zou er heel graag haar beroep van maken. Dus solliciteerde ze bij de beroepsbrandweer in Nijmegen. Ze werd geschikt bevonden, zegt weet ze zeker. "Dat heb ik zwart op wit."
Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar een vrouw, meldde de advertentie. Tien mensen doorstonden alle testen. Er waren vier vacatures. " Ik was de enige vrouw. Dus ik dacht: ik heb die baan." Toch niet, zo wordt haar telefonisch meegedeeld. Koude douche.
In een reactie laat de brandweer flauw weten dat onze kandidaat-brandweervrouw bij de fysieke testen op onderdelen achterbleef; ze scoorde lager dan de mannen. Goh. "Ik zal best iets minder sterk zijn, maar ben zeker fit. Ik werk nu als sportinstructrice op het detentiecentrum op Schiphol. Ik heb het gevoel dat ik als vrouw word gediscrimineerd", reageert onze dame.
Oké, volgt gebruikelijke blabla maar nu komt het. Een woordvoerster van de gemeente Nijmegen zegt namens de brandweer dat de nu verongelijkte sollicitante bij de fysieke testen zelfs een beetje is gematst. " Ze kwam niet overal doorheen, maar het waren onderdelen die wel bij te spijkeren waren. Juist vanwege ons streven om meer vrouwen bij de brandweer te krijgen, is ze toegelaten tot de assessment-fase. Maar daar scoorde ze dus het laagst. Van gelijke geschiktheid is hier dus geen sprake. En we tornen nu eenmaal niet aan onze inhoudelijke beroepseisen."
Zal best, maar het staat er wel: een woordvoerster van de gemeente Nijmegen zegt namens de brandweer dat de sollicitante bij de fysieke testen zelfs een beetje is gematst.
Matsen past slecht bij een beroep waar het om mensenlevens gaat, toch?

Geen opmerkingen: