woensdag 18 maart 2009

Zuipen voor de wetenschap


Sommige mensen vragen zich af: wat doen ze nou op de Radboud. Nou dit: onderzoeken of alcoholreclames op tv en drankgebruik in films beïnvloeden de jeugdige kijker. Met name jongeren blijken er gevoelig voor. Zo weten we nu.
Het was een nogal ongewoon experiment, in een tot bar omgebouwd laboratorium van de Radboud Universiteit in Nijmegen, of was het nou andersom. Tachtig studenten (mannen) kregen in koppels van twee een film te zien. De ene helft het afgrijselijke American Pie 2, een pseudo-komische, Tiroler seksfilm over de belevenissen van eerstejaars studenten op een Amerikaanse campus. De andere groep bekeek 40 Days and 40 Nights, een butfilm in hetzelfde genre. In American Pie wordt extreem veel gedronken, in 40 Days minder. Maar de studenten wisten niet dat het de onderzoekers daar om ging. Heerlijk toch zo'n onderzoek; maar goed studenten die naar American Pie 2 keken, dronken dus twee keer zoveel als de groep die 40 Days and 40 Nights had gezien. Over het baltsgedrag van de heren meldt de studie helaas niks.

Geen opmerkingen: